Effekter av næringspolitiske virkemidler for FoU og innovasjon

COLOURBOX5035713.jpg

Norge har som mange andre utviklede land omfattende systemer for offentlig støtte til forskning og utvikling (FoU). Denne politikken bygger på samfunnsøkonomisk teori om at næringslivet på egen hånd underinvesterer i FoU på grunn av imperfeksjoner i markedene for kapital og kunnskap.  Selv om internasjonale studier viser høy avkastning av både FoU i næringslivet og av offentlig støtte til slik FoU, har vi lite presis kunnskap om hvordan den konkrete støtten i det norske virkemiddelsystemet fungerer og hvordan det kan forbedres.
 
Norges forskningsråd har i samarbeid med Møreforsking Molde utviklet et helhetlig system for analyse av næringsrettet FoU-støtte, og med særlig fokus på evaluering av resultater og effekter fra virkemiddelet "Innovasjonsprosjekter i næringslivet."
 
Møreforsking Molde var også med å utvikle det metodiske opplegget for Kundeeffektundersøkelsene i regi av Innovasjon Norge. Oppstarten av effektundersøkelsene (årgangene 1994-1998) ble gjennomført med Statens nærings- og distriktsutviklingsfond  (SND) som oppdragsgiver, og dekket den gang de tradisjonelle finansielle låne- og tilskuddsordningene. Disse evalueringene la grunnlaget for hovedstrukturen i de effektundersøkelser som gjennomføres av Innovasjon Norge.