Nyheter
Det skjer spennende ting hver uke i Møreforsking og vi har gjort det enklere ved at du kan søke/sortere etter årstall, kategori eller ord knyttet til saker du er interessert i.
Gir faglige innspill til byutvikling
Gir faglige innspill til byutvikling
Møreforsking har sett nærmere på mulige effekter av utvidelse av kjøpesenterområdet øst for Molde, og ulike faktorer som kan styrke utviklingen i Molde sentrum for å møte denne utfordringen.
Vårt faglige innspill er todelt: Den første delen undersøker forholdet mellom bysentrum og kjøpesenter i andre norske byer og trekker frem relevante suksessfaktorer. Den andre delen omfatter en modellberegning av hva en senterutvidelse i Molde øst kan medføre, særlig med fokus på ulike parkeringsavgifter og bypakke Molde og deres virkning på trafikkstrømmene.
Bysentrum versus
kjøpesenter
Case- og litteraturstudier for andre byer viser at handelen i sentrumsområdene
faller når kjøpesentrene utenfor byene vokser, men at sentrumshandelen faller
mindre enn tilsvarende økning for kjøpesentrene. Trafikkanalysen som er
gjennomført tyder på at bompenger vil gjøre at konkurransen vris noe i favør av
kjøpesenterområdet. Dette gjelder særlig dersom avgiftsparkering opprettholdes
for sentrum mens det er gratis parkering på kjøpesenterområdet.
Kjøpesentre kan tilby attraksjoner (som samlokalisering og samkjørt butikkmiks), samtidig som de har stordriftsfordeler ved å dele på en rekke funksjoner. Dette er krevende å konkurrere med for sentrum. Sentrum kan tjene på å etterligne kjøpesentre når det gjelder f.eks. gårdeierskap, butikkmiks og koordinering, samtidig som sentrums kvaliteter forsterkes. For Molde sin del er sentrumsområdet, som definert av kommunen i arealplanen, på ca. to kilometer. Dette innebærer at det er gåavstand i sentrum inkl. kjøpesenterområdet i Molde øst. Likevel er trafikken i hovedsak bilbasert.
Konkrete innspill til
styrking av sentrum
Gjennom litteraturstudier har vi kommet frem til konkrete forslag som kan
styrke byliv og handel i Molde sentrum. Resultatene viser at folk verdsetter
andre kvaliteter ved sentrum enn tilgangen til butikker – for eksempel
folkeliv, stedets særegenheter og generelt pene omgivelser. Fasadene er
byrommets vegger og betyr mye for byens utforming og bruk. «Aktive fasader» med
mange innganger til butikker, restauranter, bibliotek og lignende gir liv til
byrommet.
Både sentrum og kjøpesenter må ha en viss attraksjonsverdi for å tiltrekke seg kunder. Det er en rekke grep man kan gjøre for å tilrettelegge for at sentrum skal oppleves som attraktivt. Man kan tilrettelegge for møteplasser, åpne gangpassasjer mellom kjøpesenter og gater, og differensiere parkeringstilbudet. Det vil også ha verdi å få bygårdseiere til å samarbeide tettere.
Sett i forhold til andre byer som er belyst i casestudien virker mye å ligge til rette for at Molde sentrum skal kunne ha et sterkt og attraktivt sentrumsområde. Blant fordelene kan nevnes at sentrum og kjøpesenterområdet ligger i kort avstand fra hverandre, at sentrum har byrommet Gørvellplassen og kulturhuset «Plassen», realisering av Sjøfronten samt hvordan bysentrum kobles med kjøpesenteret i sentrum gjennom ulike innganger/gangpassasjer.
Møreforsking peker på noen grep for å tilrettelegge for myke
trafikanter på strekningen sentrum-Roseby/Molde Storsenter, med blant annet
tilrettelegging av veg, forskjønning og flere aktive fasader.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Langsiktig felles
arbeid
Et tydelig og langvarig politisk engasjement, lederskap og kontinuerlig samarbeid
mellom sentrumsforening, gårdeiere og kommunen vil kunne være en viktig
drivkraft i å styrke Molde sentrum. Gårdeier og sentrumsforening har felles
interesser av å styrke sentrum. Et av fortrinnene med kjøpesenter er felles forvaltning
av bygningsmassen. Dette kan være mulig å oppnå også i bysentrum gjennom
koordinering.
Byutvikling og bypakken
Bompengeinntektene fra bypakke Molde er grovt beregnet til 160 mill. kr per
år. Bompengeinntektene utgjør knapt 10 % av Amfi Roseby og Molde Storsenters årlige
omsetning. Det er ventet at folk må ta pengene til å betale ev. bompasseringer også fra andre formål enn handel. Både
anslag og effekt er derfor usikker. Man kan likevel ikke helt utelukke faren for
en viss nedgang i handelen, gitt bompengebelastning i 15 år fremover.
Bompenger og
parkeringsavgift
Utvidelse av kjøpesenterområdet uten bypakken og med gratis parkering øker
antall turer til Molde øst med ca. 4400 stk. i løpet av en vanlig virkedag (vel
45 %). Reiser til sentrum vil da kunne synke med ca. 830 (ned knappe 10 %). Et
nytt/utvidet kjøpesenter vil kunne trekke trafikk også fra andre steder enn
Molde sentrum. Blir det derimot kjøpesenterutvidelse kombinert med
avgiftsparkering på lik linje med sentrum, reduseres bilreisene hit (ned rundt
10 %). Sentrum (og andre soner) «vinner» noe av trafikken tilbake (opp rundt 3 %).
Dette gjelder særlig for varehandel. Bompenger i tillegg reduserer trafikken
med 4 % både i sentrum og i Molde øst.
Møreforskings arbeid er oppsummert i et notat utarbeidet av
forskerne Maria Laingen, Jens Rekdal, Svein Bråthen og Karoline L. Hoff.